8.2.1 Rådmannens tilrådning
Stavanger byggdrift KF har utarbeidet forslag til årsbudsjett 2017 og handlings- og økonomiplan 2017–2020. Foretakets styre behandlet budsjettforslaget den 14. september 2016. Det vises til kapittel 8.2.2. for en nærmere redegjørelse for budsjettforslaget og styrets vedtak.
I foretakets budsjettforslag for 2017 er det foreslått en økning i timeprisen på håndverker- og renholdstjenester på henholdsvis 1,28 % og 1,37 %. Det foreslås videre en økning i pris på prosjektoppfølgingen på 20 %. Økningen er blant annet knyttet til endringer i innretningen av bestillinger fra Stavanger Eiendom. Prosjektoppfølging innbefattet tidligere også påslag for varekjøp og tjenester fra underleverandører. Stavanger Eiendom foretar i dag bestillinger direkte og prosjektoppfølging omfatter således rene byggelederoppdrag.
Det er også foreslått en økning i middagsprisen på 2,36 %. Økningen i middagsprisen er blant annet basert på en lønnsvekst på 3 % og noe økning i pris på råvarer. Foreslått økning i middagsprisen vil medføre en økning i matutgiftene i størrelsesorden kr 0,6 mill. for de kommunale sykehjemmene, noe som i utgangspunktet gir et tilsvarende omstillingsbehov i 2017.
Stavanger byggdrift KF har en relativt svak egenkapitalsituasjon. I årsbudsjett for 2017 har foretaket budsjettert med et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 1,26 mill., for å muliggjøre en styrking av egenkapitalen. Det forventes at foretaket kontinuerlig evaluerer tjenesteområdene med sikte på identifisering og videre oppfølging av tiltak som vil redusere faste kostnader og ellers effektivisere tjenesteproduksjonen. Det legges til grunn samme effektiviseringskrav for Stavanger byggdrift KF som før øvrige virksomheter. Dette vil kunne øke regnskapsmessig mindreforbruk og derigjennom styrke foretakets soliditet.
Forslag til vedtak:
- Budsjett 2017 for Stavanger byggdrift KF godkjennes i samsvar med rådmannens anførsler.
- Økonomiplan for perioden 2017-2020 anses som retningsgivende for den videre drift.
8.2.2 Forslag til årsbudsjett 2017 og handlings- og økonomiplan 2017-2020
Foretakets virksomhet
Stavanger byggdrift KF utfører drift, vedlikehold, prosjektkoordinering og renhold for Stavanger kommune på alle type kommunale bygg. Vi vedlikeholder og istandsetter boligene til Stavanger bolig KF. Stavanger byggdrift KF driver også et storkjøkken som leverer mat til kommunale sykehjem og nytt fra 2016 er at vi også har påtatt oss driften for kantinen i Olav Kyrresgate 23. Stavanger byggdrift har lærlingeordning innen maler, tømrer, byggdrifter og kokkefaget.
Organiseringen
Figur 8.1 Stavanger byggdrift KF organisasjonskart
Mål og prioriteringer
Å være den til enhver tid foretrukne leverandøren innenfor tjenesteområdene. Stavanger byggdrift KF er opptatt av effektivisering og at prisnivået holdes på laveste mulig nivå i henhold til eiermeldingen. Vi har også mål innenfor optimisme, nytenking, effektivitet, kompetanseutvikling.
Forutsetninger for budsjettet
Vårt budsjett er lagt til grunn etter selvkostprinsippet med et nøkternt regnskapsmessig mindreforbruk. Omsetningen baseres på tidligere års resultater, som har vært relativt jevne over flere år. Vi har derimot fått redusert varekjøp for videresalg de siste årene, noe som igjen viser i vårt budsjett for 2017. Dette sees spesielt i drift/prosjekt avdelingen. Timeprisene for 2017 er justert relativt lite fra 2016, og dette baseres blant annet på endret kostnadsnivå, effektivisering og kommunens økonomi.
Vi har også lagt til grunn reduksjon i matleveranser fra vårt produksjonskjøkken på Stokka. Ved åpningen av nytt sykehjem i Lervik, vil årlige produserte/leverte middager endre seg. Vi har i 2016 fått merket reduksjonen etter nedleggelse av dagsenter og sengeposter. Når Lervik starter opp og utfra middagsprisene i 2016, vil Stavanger byggdrift få en tapt inntekt på ca. kr 1,45 mill.
I budsjett fra og med 2018 har vi lagt til grunn en økning av driftskostnader for servicebilene. Økningen skyldes bompengeavgift som for Stavanger byggdrift vil beløpe seg til rundt kr 2 mill. per år. Egenkapitalen i foretaket ble noe bedre etter et regnskapsmessig mindreforbruk 2015 og kommunes styrking av denne i 2016. Egenkapitalen betegnes fortsatt som svak og vi budsjetterer derfor med et lite men nøkternt regnskapsmessig mindreforbruk også kommende år.
Timetype | avdeling | Pris 2016 | 2017-budsjett | % økning |
---|---|---|---|---|
Timepris | Drift og håndtverker | 469 | 475 | 1,28 |
Timepris | Prosjektoppfølging | 625 | 750 | 20,00 |
Timepris | Renhold | 365 | 370 | 1,37 |
Middagspris kommunen | Kjøkken | 63,5 | 65 | 2,36 |
Forslag til budsjett 2017-2020
Budsjettene tar utgangspunkt i samme nivå og trend fra tidligere år. Vi har lagt til grunn en videreføring av samme driftsvolum og legger oss nær opp til et selvkostbudsjett. Det vil fortsatt knyttes usikkerhet til KLP, reguleringspremie, premieavvik, AFP, lønnsoppgjør, omsetningsstørrelser og generell prisstigning.
Driftsbudsjett 2017-2020 | Budsjett 2017 | Budsjett 2018 | Budsjett 2019 | Budsjett 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Sum inntekter | 228 206 732 | 235 011 900 | 240 887 198 | 246 909 378 | |
Sum utgifter | 224 662 664 | 231 379 230 | 237 163 711 | 243 092 804 | |
Brutto driftsresultat | 3 544 068 | 3 632 670 | 3 723 487 | 3 816 574 | |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 990 000 | 1 014 750 | 1 040 119 | 1 066 122 | |
Netto driftsresultat | 4 534 068 | 4 647 420 | 4 763 605 | 4 882 695 | |
Interne finanstransaksjoner | 3 274 176 | 3 356 030 | 3 439 931 | 3 525 929 | |
Regnskapsmessig mer/mindreforbruk | 1 259 892 | 1 291 389 | 1 323 674 | 1 356 766 | |
Investeringsbudsjett 2017- 2020 | Budsjett 2017 | Budsjett 2018 | Budsjett 2019 | Budsjett 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Investeringer E.kap innskudd KLP | 850 000 | 901 000 | 955 060 | 1 012 364 | |
Årets finansieringsbehov | 850 000 | 901 000 | 955 060 | 1 012 364 | |
Finansieres egenkapital | 850 000 | 901 000 | 955 060 | 1 012 364 | |
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 | 0 |
Styrets vedtak:
- Styret godkjenner forslag til budsjett.