8.4.1 Rådmannens tilrådning
Stavanger parkeringsselskap KF har utarbeidet forslag til årsbudsjett 2017 og handlings- og økonomiplan 2017-2020. Foretakets styre behandlet budsjettforslaget den 13. september 2016. Det vises til kapittel 8.4.2. for en nærmere redegjørelse for budsjettforslaget og styrets vedtak.
Rådmannen tiltrer styrets forslag til drifts- og investeringsbudsjett for 2017 slik dette framkommer i kapittel 8.4.2. Det legges imidlertid til grunn samme effektiviseringskrav for Stavanger Parkeringsselskap KF som før øvrige virksomheter. Retningslinjene i eierstrategien for disponering av overskudd skal regulere en eventuell overføring av midler fra foretaket til bykassen. Foretaket hadde per 31.12.2015 en egenkapital på kr 179 mill., hvorav frie likvide midler utgjorde kr 38,8 mill.
På bakgrunn av foretakets egenkapitalsituasjon og forventet resultatutvikling foreslår rådmannen at det budsjetteres med et eieruttak på kr 15 mill. i 2017. Det forslås videre at eieruttaket reduseres til kr 10 mill. de øvrige årene i planperioden, som følge av generell usikkerhet knyttet til prognosene. Stavanger Parkeringsselskap KF vil etter et eieruttak fortsatt ha mulighet til å styrke egenkapitalen. Dette vil gi en tilfredsstillende egenfinansiering av eventuelle framtidige parkeringsanlegg.
Forslag til vedtak:
- Forslag til budsjett for Stavanger Parkeringsselskap KF for 2017 vedtas med et driftsoverskudd på kr 38,8 mill. og et investeringsbudsjett på kr 7,0 mill.
- Eieruttak fra Stavanger Parkeringsselskap KF i 2017 fastsettes til kr 15 mill.
- Økonomiplan for perioden 2017–2020 anses som retningsgivende for den videre drift.
8.4.2 Forslag til årsbudsjett 2017 og handlings- og økonomiplan 2017-2020
Formål og virksomhet
Stavanger Parkeringsselskap KF ble opprettet som et foretak for å bidra til å realisere kommunens parkeringspolitikk. Foretakets hovedformål er å forestå all avgiftsbelagt parkering på offentlig vei, og forestå håndheving av parkeringsbestemmelsene og annen trafikkhåndheving som er delegert til Stavanger kommune med hjemmel i Vegtrafikkloven.
Foretaket skal ha ansvar for bygging, drift og vedlikehold av kommunale offentlige parkeringsanlegg utenfor offentlig vei.
Foretaket kan engasjere seg i tiltak som har betydning for parkeringssituasjonen og beslektede tiltak i kommunen. Foretaket kan også engasjere seg i slike oppgaver utenfor Stavanger.
Organisering
Foretaket er underlagt Stavanger bystyre. Foretakets styrende organer har to nivå:
- Styret
- Daglig leder
Figur 8.4 Stavanger parkeringsselskap KF organisasjonskart
Foretaket er organisert i fire avdelinger:
Driftsavdelingen har ansvar for alt teknisk utstyr som brukes i p-anleggene. Det altoverskyggende fokuset er å unngå nedetid. Nedetid er svært uheldig i forhold til kundene men er også kostbart i form av tapte inntekter. Digitaliseringen gjør at mengden ustyr å passe på blir bare mer og mer omfattende for avdelingen.
Håndhevingsavdelingen sitt viktigste oppdrag er å forestå all avgiftsbelagt parkering på offentlig vei, og forestå håndheving av parkeringsbestemmelsene og annen trafikkhåndheving som er delegert til Stavanger kommune med hjemmel i Vegtrafikkloven. Alle trafikkbetjenter i Stavanger Parkeringsselskap KF er utdannet i parkeringshåndheving. Avdelingens viktigste mål er å sørge for trafikksikkerhet og fremkommelighet. Fra om med 01.januar 2017 trer det i kraft endringer i flere forskrifter som får betydning for de ansatte. Endringene vil adresseres av foretaket i samarbeid med bransjeorganisasjonen Norpark som vi er medlem av.
Brukertorget har mange oppgaver som omfatter saksbehandling i forhold til HC-kort, boligsonekortildeling, salg av årskort og månedskort, sentralbord, klagebehandling, resepsjon med videre. Avdelingens ansatte er utdannet innen klagehåndtering og tildelinger av HC-kort. Avdelingens mål er å sørge for god og riktig saksbehandling i forhold til lovverket. Også her vil lovendringene få innvirkning.
Økonomiavdelingen har ansvar for å påse at alle økonomitransaksjoner fra automater fungerer tilfredsstillende. Videre er avdelingen bindeledd mellom SK-regnskap og foretaket og er ansvarlig for at økonomifunksjonen fungerer og utvikles tilfredsstillende. Et viktig mål er å finne mer rasjonelle rutiner.
Mål, prioriteringer og Fremtidsutsikter
Visjonen må sees i sammenheng med Stavanger kommune sin visjon:
«Sammen for en levende by»
Stavanger Parkeringsselskap KF har følgende visjon:
«Vi gir sikkerhet, trygghet og nærhet til den levende byen»
Sikkerhet handler om brannsikkerhet, sørge for fri adkomst for utrykningskjøretøy og renovasjon.
Trygghet handler om god overvåkning av p-hus og god belysning.
Nærhet handler om tilstedeværelse i byen og i anlegg, være byens gode guider og veiledere.
Stavanger Parkeringsselskap KF har som mål å ha et bevisst forhold til etikk og bruker Stavanger kommune sin mal for dette. I tllegg har foretaket utarbeidet etikk for rollen som trafikkbetjent samt et etisk regelverk for alle som er medlemmer av bransjeorganisasjonen Norpark.
MÅL 2017
- Digitalisering av hele parkeringsvirkshomheten basert på LPR[1] løsninger.
- Innføring av LPRløsninger i alle P-hus for automatisk bom-passering
- Innføring av PRS løsninger i kjøretøy
- Utfasing av oblater for boligsone
- Utfasing av billetter i p-automater
- Utfasing av p-kort måned
- Utfasing av P-kort år
- Reduksjon i sykefravær
- Økt andel mobilbetaling
- Reduksjon i kredittkortprovisjoner
- Revidering av boligsoneparkeringsordningen
Budsjettforutsetninger 2017
- Statistisk beregning/historiske tall
- Lønns- og prisvekst 2,5 %
- Antall ansatte 37
- SSB KPI august 2016-august 2016 4 % + 1 % (Jfr. Bystyrets vedtak 65/15)
- Nedgang i parkeringsbelegg 2,2 %
- El-bil betaling jamfør ny parkeringsforskrift som innføres 01.01.2017 (§ 34)
- Gebyrforhøyning jamfør ny parkeringsforskrift § 36 til kr 600
- Gebyrforhyning jamfør ny forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2 til kr 900
- De samlede gebyrøkningene gitt dagens nivå på ileggelser fører til en estimert omsetningsøkning i størrelsesorden kr 6 mill.
Forslag til driftsbudsjett for perioden 2017-2020
Forutsetninger
- SSB KPI august 2016-august 2016 4 % + 1 % (Jfr. Bystyrets vedtak 65/15)
- Nedgang i parkeringsbelegg 2 %
- El-bil betaling jamfør ny parkeringsforskrift som innføres 01.01.2017 §34
- Gebyrforhøyning jamfør ny parkeringsforskrift § 36 – stabilt nivå
- Gebyrforhøyning jamfør ny forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2 stabilt nivå
- Lønnsvekst 2,8 %
- Øvrig generell innteksvekst 3 %
- Øvrig generell kostnadsvekst 2 %
Redegjørelse for basisbudsjett
Inntekter:
- Vedtak i Stavanger Bystyre om KPI justering av priser + 1 % (august 2015 – august 2016 + 4,0 %)
- Vedtak i Stavanger Bystyre om «dynamisk prising» for å sikre en jevnere utnyttelsesgrad
- El-bilenene får etter ny forskrift om vilkårsparkering for allmenheten og håndheving av privat parkeringsregulering (parkeringsforskriften § 34) betalingsplikt på offentlige parkeringsplaser
- Nedgang på 2 % i parkeringsbelegget pr august 2016 sammenliknet med samme periode året før
- Piggdekkavgift vil føre til nedgang i parkeringsbelegg
- Parkeringsgebyret øker fra kr 500-900 jamfør ny forskrift om offentlig parkeringsgebyr § 2
- Tilleggsavgift øker fra kr 300-600 jamfør ny parkeringsforskrift § 36
Kostnader:
- Lønn er budsjettert med en økning på 2,5 %.
- Generell kostnadsvekst på innkjøp 4 % jamfør SSB sin 12 månedes KPI august 2015 til august 2016.
- Oppgradering av ladestolper for el-biler på grunn av slitasje må gjennomføres i 2017
- Alle parkeringsautomater på gateplan skal oppgraderes med ny «innmat» og tastatur for inntasting av registreringsnummer
Redegjørelse for nye tiltak/prosjekter/endirnger og omstillingsarbeid
Stavanger Parkeringsselskap KF er sammen med den øvrige parkeringsbransjen inne i en digitaliseringsfase. Det er innført smartmobiler som benyttes som jobbverktøy både som sentralbort og som verktøyet trafikkbetjentene benytter. Det vil investeres i nye systemer for digitalisering av p-automater, inn- og utkjøring av P-hus og digitalisering av boligsonekort og øvrige kort som selges hos foretaket. Det skal jobbes med en overordnet strategi for modellering av ledig parkeringskapasitet for bedre utnyttelse og distribusjon av trafikken. Mer effektiv håndheving ved hjelp av avansert kamerateknologi pågår. Tiltakene må også sees i sammenheng med Stavanger sitt Smartby prosjekt der Stavanger Parkeringsselskap KF tar sikte på å bidra med nye innovative løsninger.
Driftsbudsjett 2017-2020
Driftsbudsjett 2017-2020 | Budsjett 2017 | Budsjett 2018 | Budsjett 2019 | Budsjett 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Sum inntekter | 105 935 000 | 108 510 050 | 110 947 679 | 113 567 359 | |
Sum driftskostnader | 65 471 000 | 66 780 420 | 68 116 028 | 70 161 259 | |
Driftsresultat | 40 464 000 | 41 729 630 | 42 831 651 | 43 406 100 | |
Finansinntekter | 2 000 000 | 2 800 000 | 3 300 000 | 3 900 000 | |
Finanskostnader | 3 674 000 | 4 074 000 | 5 855 000 | 5 855 000 | |
Netto finans | 1 674 000 | 1 274 000 | 2 555 000 | 1 955 000 | |
Årsresultat | 38 790 000 | 40 455 630 | 40 276 651 | 41 451 100 |
Forslag til investeringsbudsjett 2017-2020
Redegjørelse for tiltak/forutsetninger
- Investering i kamerautstyr for automatisk skiltlesing og p-teknisk utstyr.
Investeringsbudsjett 2017-2020 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Investeringer | 7 000 000 | |||
Åretsfinansieringsbehov | ||||
Finansiert slik: | ||||
Egenkapital | 7 000 000 | |||
Lån |
Styrets vedtak
- Budsjettbehandling i styremøte den 13.09.2016 sak 19/16. Styret i Stavanger parkeringsselskap KF godkjenner budsjettet.
[1] LPR = License Plate Recognition = automatisk skiltlesing