-
Netto driftsresultat i planperioden
Rådmannen foreslår for 2017 et budsjett med forventet netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene på 1,7 %.
Videre i planperioden budsjetteres det med et netto driftsresultat på 2,0 % i 2018, 2,4 % i 2019 og 3,0 % i 2020.
Dette tilsvarer 2,3 % i snitt i perioden.
Les mer
-
Høyt investeringsnivå
Det samlede forslaget til investeringer i planperioden for Stavanger konsern utgjør totalt kr 4,7 mrd., hvorav kr 3,76 mrd. er lagt til bykassen og kr 0,96 mrd. til kommunale foretak.
Hovedprioriteringene er bygging og rehabilitering av skoler, sykehjem, bofellesskap og park- og idrettsanlegg.
Les mer
-
Omstilling for framtiden
Tjenestenivået må tilpasses til et vedvarende lavere inntektsnivå og sikre effektiv ressursbruk for å styrke økonomisk handlingsrom.
En lav utgiftsvekst fremover vil være avgjørende for å kunne opprettholde en bærekraftig økonomi over tid.
Les mer
Rådmannens forslag
3
Økonomiske rammebetingelser og prioriteringer
Endringene i kommunens økonomiske rammebetingelser gir vedvarende lavere vekstforventninger i årene framover. Kommunens ressursbruk må planlegges og forvaltes på en slik måte at tilstrekkelig handlefrihet opprettholdes på langt sikt. Netto driftsresultat er utfordrende å nå i planperioden og gjeldsgraden vokser. Usikkerhet rundt inntektsutviklingen oppstår særlig i perioder med konjunkturnedgang, befolkningsendring, skattereform og omlegging av inntektssystemet.
-
Videreføring
Rådmannens budsjettforslag for planperioden 2017-2020 handler i stor grad om videreføring av gjeldende handlings- og økonomiplan, men driftsnivået er justert for demografiske endringer og politiske vedtak og planer med videre. Det er i tillegg innarbeidet tiltak i tråd med regjeringens satsingsområder innenfor blant annet tidlig innsats i skolen, opptrappingsplan på rusfeltet, helsestasjoner og skolehelsetjenesten.
-
Moderat nivå framover
Oljeprisfallet for to år siden innledet et kraftig tilbakeslag i norsk økonomi. Tiden etterpå vært preget av lav inntektsvekst, oppsigelser og omstilling spesielt i vår region. Det er ventet at veksten vil ta seg noe opp i slutten av økonomiplanperioden.
-
Forutsetninger
Anslått kostnadsvekst (kommunal deflator) for kommunesektoren er 2,5 prosent i 2017. Renteforutseringer er basert på Pengepolitisk rapport fra Norges bank fra september 2016.
-
Avgjørende for økonomisk handlefrihet
Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Dette er inntekter som kommunene kan disponere fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. De frie inntektene fordeles til kommunene gjennom inntektssystemet.
-
Overføringer fra selskaper, kompensasjonsordninger, egenbetalinger og eiendomsskatt
Budsjettforslaget innebærer en vekst i utbytte, økte egenbetalinger i tråd med gjeldende regler og forskrifter, og kontorjustering av eiendomsskatt.
-
Viktig indikator for økonomisk balanse
Rådmannen foreslår for 2017 et budsjett med forventet netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene på 1,7 %. Videre i planperioden budsjetteres det med et netto driftsresultat på 2,0 % i 2018, 2,4 % i 2019 og 3,0 % i 2020. Dette tilsvarer 2,3 % i snitt i perioden.
-
Offentlig tjenestepensjon
Stavanger kommune har offentlig tjenestepensjon for ansatte forsikret i KLP, samt SPK for lærere.
-
Høyt investeringsnivå
Det samlede forslaget til investeringer i planperioden for Stavanger konsern utgjør totalt kr 4,7 mrd., hvorav kr 3,76 mrd. er lagt til bykassen og kr 0,96 mrd. til kommunale foretak. Hovedprioriteringene er bygging og rehabilitering av skoler, sykehjem, bofellesskap og park- og idrettsanlegg.
-
Omstilling for framtiden
Tjenestenivået må tilpasses til et vedvarende lavere inntektsnivå og sikre effektiv ressursbruk for å styrke økonomisk handlingsrom. En lav utgiftsvekst fremover vil være avgjørende for å kunne opprettholde en bærekraftig økonomi over tid.